5 enkle tips til hjemmetrening

I tider som dette, er det viktig for både kropp og sjel å  bevege seg litt.

Sosiale medier florerer av tips til hva du kan gjøre av hjemmetrening, men her har du noen VELDIG enkle tips til hvordan du og de rundt deg kan bevege seg litt ekstra i disse dager:

 

HODE, SKULDER, KNE OG TÅ!

Ja, for du husker den sangen ikke sant ? Hvis ikke du husker eller har hørt den før finner du den på både youtube, og spotify. Så er det bare å kjøre på ! Hvem er det som klarer å synge og danse den fortest ? Hva med fugledansen ? Eller Macarena ?? 
Gamle klassikere, men det er HELT sikkert massevis av slike danser de små i familien kan også? Klarer pappa egentlig å flosse?

 

TRAPPETRENING 

Hvis du bor i hus med flere etasjer, eller blokk kan dette være et godt tips til noe man kan gjøre for å få igang pumpa litt. Har du noen få trapper kan man f.eks hoppe et trinn av gangen, både opp og ned, man kan hinke, man kan veldig sakte gå flere trappetrinn av gangen, eller løpe raskt et og et trinn ! Avhengig av hvor lang trappen er kan du velge hvor mange ganger du vil gjøre øvelsene. (Pass på å ha på sko eller skli-sikre sokker så du ikke sklir og slår deg)

 

EGENTVEKTS- OG STYRKETRENING

Hvis du har litt erfaring med trening, vet du at det er mange muligheter til å trene med sin egen vekt. Push-ups, situps og knebøy er jo velkjente begrep for de fleste, men du får massevis av varianter for både de som er GODT trent og de som er mindre vant til denne typen trening.

Det er mange øvelser med egenvekt eller ren styrketrening man ikke trenger alt mulig utstyr til. Du kan bruke noe av det du har hjemme fra før som flasker med vann, du kan løfte på stoler eller gå opp og ned på stoler. En stol kan også være fin hvis du ønsker å ta f.eks dips, eller pushups fra litt høyde. Vinduskarmer kan også funke til pushups og å trene litt legger kan du gjøre i trappetrinn!

På instagram finner man mange gode videoer under #hjemmetrening

 

YOGA

Det finnes mange typer yoga. Du har Yin-yoga for deg som ønsker å stresse helt ned og meditere, til den mye mer aktive og styrkerelaterte yogaen Ashtanga og rene stretching-øvelser. Øvelser til de fleste typer yoga finner du på nett, så her er det bare å finne den typen som passer til deg.

En matte er alt du trenger, og har du ikke en matte, er et pledd på gulvet eller et gulvteppe.

 

GÅ TUR ALENE

Det beste er kanskje å få litt frisk luft, gå en tur i skogen eller oppholde seg der hvor det ikke er så mange andre, om så bare for 15-20 minutter slik at hjernen og kroppen får litt frisk luft. Man kan også gå litt frem og tilbake på terrassen om man har mulighet til det, og ikke vil eller kan komme seg ut i naturen.

 

Det som er viktig å tenke på, er at ALL aktivitet er god aktivitet. Om du vasker gulv, rydder i skap, eller henger opp tøy, så teller det også som bevegelse og aktivitet.